Dreamstime

Royalty Free Images

Sunday 14 August 2011

SAINS SUKAN: IDENTIFIKASI BAKAT (TID) - BAHAGIAN 3



Identifikasi Bakat Di Rusia

TID Soviet Union tidak berdasarkan sistem ketenteraan seperti yang difikirkan. Seperti lain-lain negara soliasis TID Russia telah lama digunakan untuk memilih atlet. Prosedur TID yang digunakan selama ini tidak sempurna dan tidak mempunyai keesahan dan kebolehpercayaan. Walaubagaimanapun, TID Russia tidak dilakukan secara sembarangan, ia dirancangkan dengan teliti dalam satu sistem pemilihan dan penyingkiran atlet selama bertahun-tahun.

Sistem kenalpasti atlet adalah berdasarkan kejayaan atlet Russia yang lalu atau atlet-atlet dunia yang berjaya dalam sukan-sukan tertentu. Performans atlet-atlet itu pada beberapa tahap umur mereka, dijadikan parameter untuk TID atlet-atlet baru. Secara biologi umur dan potensi atlet akan dibuat andaian tentang prestasi mereka pada masa akan datang. Parameter yang diambilkira dalam kaedah model ini termasuklah:

1. Ukuran antropometrik – tinggi; berat; jangkauan.
2. Keupayaan performans fizikal umum – kelajuan, kekuatan, kuasa, daya tahan, mobiliti.
3. Tahap performans untuk sukan spesifik – pecutan lompat jauh, peluru, mengelecek dan lain-lain.
4. Keupayaan acara/ posisi spesifik – daya tahan pecutan 100/200m daya tahap aerobik/anaerobik 400-1500m, daya tahan aerobik 3000-10,000m; pecutan, daya tahan pecutan, mobiliti, agiliti untuk lompatan; kuasa dan kekuatan untuk lontaran.
5. Kadar peningkatan prestasi mengikut parameter di atas diambilkira.

Sistem Pemilihan TID

Setelah atlet dikenalpasti melalui kaedah model, ukuran peningkatan prestasi dinilai dalam 3 peringkat utama untuk mendapatkan atlet berpotensi. Prosedur bermula dengan kanak-kanak berumur 8-10 tahun dengan pemilihan terakhir mengikut sukan spesifik setelah lebih 4 tahun dalam sistem latihan ini, iaitu:

Pemilihan asas (Basic Selection)

TID Russia dilakukan di sekolah-sekolah rendah untuk pelajar-pelajar berumur 8-10 tahun. Pemilihan yang dibuat secara mass (ramai) melibatkan beribu-ribu kanak-kanak dilakukan oleh guru-guru PJ yang melibatkan potensi mereka. Guru-guru PJ di Russia adalah terlatih dan mereka menggunakan ujian-ujian yang mudah untuk mengenalpasti bakat. Kemudian kanak-kanak itu dimasukkan ke sekolah/kelab sukan. Ujian yang digunakan merangkumi:

• Tinggi dan berat badan (BMI).
• Speed – 30m dengan standing start.
• Daya tahan – larian 12 atau 15 minit.
• Keupayaan latihan – Harvard step tests.
• Power – standing long jump.
• Ujian sukan spesifik – teknik semasa berlari, melompat, lontar dan lain-lain.

Pemilihan saringan (Preminalary Selection)

Pada fasa ini, pemilihan dilakukan ke atas kanak-kanak 10-12 tahun atau pun lebih kurang 18 bulan selepas pemilihan asas. Penilaian diperingkat ini berdasarkan kepada:

• Perkembangan keupayaan fizikal kanak-kanak.
• Ujian sukan spesifik.
• Kadar pertumbuhan kanak-kanak.
• Umur biologikal diukur dengan x-ray tulang.
• Keputusan dari ujian psikologi.

Kanak-kanak yang telah lulus dalam penilaian ini tidak terus diasingkan mengikut jenis-jenis sukan atau jenis-jenis acara olahraga tetapi terus dilatih kecergasan mereka dalam pelbagai sukan. Mereka diserap untuk latihan skuad elit sehingga pemilihan akhir. Kanak-kanak yang gagal melepasi tahap penilaian yang ditetapkan akan dikeluarkan dari program tetapi mereka diberi peluang untuk menjalani ujian penilaian semula selepas 1 tahun. Penilaian selepas 1 tahun ini dilakukan kerana pada umur 10-12 tahun keupayaan mereka adalah berbeza dan tidak dapat ditentukan dengan tepat.

Pemilihan akhir (Final Selection)

Dalam pemilihan akhir ini, penilaian dilakukan ke atas kanak-kanak yang berumur 13-14 tahun. Pada masa ini kanak-kanak dianggap sesuai untuk memulakan latihan secara lebih khusus mengikut sukan atau acara tertentu. Pakar sukan Rusia berpendapat bahawa, penilaian pada tahap kanak-kanak lelaki yang berumur 12-14 tahun dan kanak-kanak perempuan yang berumur 11-13 tahun merupakan peringkat yang terbaik untuk melakukan pemilihan mengikut sukan atau acara tertentu yang disertai oleh mereka. Penilaian ini juga berasaskan kepada parameter dimana model atlet yang telah berjaya dijadikan ikutan atau idola kepada mereka dalam sukan atau acara-acara tertentu. Aspek- aspek yang dinilai adalah:

• Tahap pencapaian dalam sukan atau acara tertentu masa dan jarak larian, lompatan, lontaran
dan kemahiran.
• Kadar peningkatan sukan atau acara spesifik.
• Konsistensi melakukan prestasi yang terbaik.
• Keputusan keupayaan fizikal spesifik, termasuk ujian di makmal.
• Keputusan ujian psikologi.
• Ujian antropometrik untuk melihat kesesuaian jenis sukan atau acara.
• Ujian kekuatan – back dynometer, barbell squats dan bench press.
• Power – vertical jump, standing long jump, standing triple jump, medicine ball throw paras dada, standing 5 hops.
• Daya tahan otot – pull ups, tekan tubi dan bangkit tubi.
• Speed – 30m standing start dan 30m flying start.
• Daya tahan kardiovaskular – larian 12 minit, 15 minit, 2000m dan mass O² uptake (treadmill atau bicycle ergometer).
• Daya tahan speed – larian 300m dan 600m.
• Keupayaan latihan – Harvard step tests.
• Ujian koordinasi – mengikut keperluan sukan.
• Ujian mobiliti – mengikut keperluan sukan/ acara.
• Ujian psikologi.

Kelebihan TID Russia

TID dimasukkan dalam sistem pendidikan yang fleksibel untuk kenalpasti dan memperkembangkan potensi sukan kanak-kanak. Kaedah pemilihan bakat telah bermula pada sekolah rendah dan ini memberi lebih peluang kepada pembentukan atlet elit. Kejayaan TID Russia disebabkan guru-guru PJ yang benar-benar layak dan kurikulum PJ yang menekankan aktiviti-aktiviti sukan. Faktor ini sangat membantu TID pada peringkat awal. Perkembangan potensi asas kanak-kanak lebih cepat kerana kurikulum PJ menekankan sukan gimnastik, renang dan olahraga sebagai asas sukan permulaan kanak-kanak tersebut. Selepas fasa pemilihan asas, kanak-kanak dilatih oleh jurulatih-jurulatih berkelayakan dan berpengalaman yang mana, kebanyakan jurulatih adalah lulusan kursus Ijazah Kejurulatihan Sukan yang bekerja sambilan dengan Jabatan Pendidikan. Kelab-kelab sukan pula menyediakan kemudahan dan kepakaran kepada sekolah-sekolah sukan dan kanak-kanak yang terpilih diberi keistimewaan:

• Memilih sekolah sukan yang hampir dengan rumah mereka.
• Makan tengahari percuma dan panduan nutrisi makan di rumah.
• Semua kos kem latihan, kem musim panas dan kem musim sejuk dibiayai sepenuhnya.
• Jangkamasa pendidikan yang dipanjangkan untuk atlet menamatkan pendidikan seberapa tinggi.

Kelemahan TID Russia

Kelemahan yang paling ketara dalam TID Rusia adalah kurangnya informasi yang terkini untuk mengasingkan atlet berpotensi kerana ujian yang dijalankan gagal untuk mendapatkan andaian prestasi yang tepat. Stastitik 50% dari peningkatan awal TID dan seterusnya dimasukkan ke sekolah dan kelas sukan tidak dapat mencapai tahap prestasi yang dijangka. Fasa-fasa pemilihan terpaksa dipanjangkan untuk penilaian semula secara berulang-ulang yang mana ianya memungkinkan kadar peningkatan prestasi fizikal yang pelbagai mengikut kebolehan dan peringkat umur adalah berbeza. Terdapat kes-kes tertentu seperti kanak-kanak yang memiliki tahap peningkatan yang cepat dan juga lambat yang secara tidak langsung memberi kesan terhadap kaedah yang tepat serta reliable untuk mengenalpasti perkembangan potensi kanak-kanak. Kesannya:

• Masalah bagi menetapkan permulaan latihan sukan spesifik.
• Kanak-kanak pada umur 10 – 12 tahun menunjukkan kebolehan all-rounder dan sukar untuk menentukan jenis sukan yang paling sesuai untuk mereka.
• Terdapat percanggahan pendapat berkaitan umur yang sesuai untuk memulakan latihan sukan spesifik di kalangan pakar-pakar sukan Rusia.

Rusia tidak menggunakan kaedah-kaedah TID yang canggih dan jurulatih yang membuat pemilihan lebih berkuasa untuk menentukannya. Kebolehpercayaan TID Russia hanya 30% untuk fasa pemilihan asas dan 77% dalam fasa pemilihan saringan dan akhir.

No comments:

Powered By Blogger