Dreamstime

Royalty Free Images

Friday 19 August 2011

SAINS SUKAN: IDENTIFIKASI BAKAT (TID) - BAHAGIAN AKHIR



Perbezaan Kaedah Ujian Identifikasi Bakat Di Malaysia dan Rusia

Jika diteliti mengenai ulasan di atas, persamaan TID di Malaysia dan Rusia tidaklah begitu ketara. Mungkin setelah melalui pelbagai penyelidikan dan pemerhatian, kita tidak dapat lari daripada meniru atau dalam erti kata yang sebenar, mengambil ilmu-ilmu berkaitan TID Rusia. Namun, ianya tidaklah salah kerana kita mempelajari satu ilmu untuk kebaikan dan lama-kelamaan kita sendiri dapat mempraktikkan serta menokok-tambah ilmu yang sedia ada mengikut acuan kita sendiri demi memperkukuhkan lagi sistem TID di negara kita. Dalam pada itu terdapat juga perbezaan pendekatan dalam sistem TID kedua-dua negara inni iaitu:

1. Kaedah Genetik

Kaedah ini adalah bergantung kepada identifikasi bakat berdasarkan latarbelakang keluarga yang mempunyai pencapaian sukan yang tinggi sebelum ini. Ia melibatkan proses sainstifik berkaitan ujian identiti atau kromosom dominan dan ia boleh menyebabkan ketidaktepatan penilaian kerana bukan semua yang dipilih melalui kaedah genetik ini tepat. Salah satu kaedah genetik yang terkini digunakan adalah dikenali ACTN3 yang dapat menentukan abiliti atlet atau bakat semulajadi atlet dalam sukan seperti acara pecut yang banyak menggunakan sistem tenaga anaerobik atau acara yang melibatkan daya tahan dan banyak menggunakan sistem tenaga anaerobik.

2. Kaedah DNA

Kaedah ini dilakukan di Rusia yang menggunakan teknologi aerospace untuk mengenalpasti kualiti individu untuk menjadi atlet yang baik. Ia adalah ujian yang sangat sainstifik dan melibatkan perbelanjaan yang sangat besar. Ia dapat menentukan keupayaan atlet pada peringkat awal dan risiko kesilapan adalah kurang. Ia juga disusuli dengan program latihan jangka masa panjang untuk membentuk atlet berkualiti.

Kesimpulan dan Cadangan Untuk Memperbaiki TID Di Malaysia

Pada dasarnya memang masih lagi terdapat banyak kekurangan dan kelemahan dalam sistem TID di Malaysia namun, kita haruslah melihat kekurangan dan kelemahan yang wujud sebagai pemangkin ke arah membentuk satu sistem yang lebih efisyen. Dengan menjadikan sistem TID dari negara lain seperti Jepun, China dan kebanyakan negara yang telah berjaya melahirkan ramai atlet yang berkaliber sebagai rujukan, kita juga mampu malah mungkin akan lebih berjaya pada masa akan datang. Pihak yang bertanggungjawab perlu juga mengambil inisiatif tertentu yang dirasakan berfaedah seperti melakukan lebih banyak penyelidikan serta berusaha memberi pendedahan di peringkat antarabangsa kepada pengamal sains sukan misalnya untuk terus mempelajari seterusnya mempraktikkan ilmu yang dipelajari oleh mereka untuk memantapkan lagi sistem TID yang sedia ada.

Program-program pengkajian dan penyelidikan berkaitan genetik, DNA dan sebagainya perlu dijadikan asas dimana setidak-tidaknya kita berupaya melahirkan pakar-pakar dalam bidang ini. Kita tidak perlulah terlalu banyak bergantung kepada penyelidik luar semata-mata kerana penyelidik tempatan juga mampu melakukan penyelidikan dalam bidang-bidang yang selama ini kita ketandusan dan sukar diperolehi. Selepas setiap penyelidikan dilakukan, pencarian bakat perlulah juga dijalankan secara berterusan untuk mengelak daripada usaha tersebut terhenti begitu sahaja. Program TID secara berterusan inilah sedikit-sebanyak dapat membantu melahirkan sesuatu yang bermanfaat pada masa akan datang.

Kita sepatutnya tidak perlu bimbang tentang siapakah yang akan dipertanggungjawabkan bagi merealisasikan impian melahirkan pakar-pakar dalam bidang pencarian bakat ini. Ini kerana, kita telah lama mempunyai pengamal sains sukan melalui kursus-kursus tertentu yang dijalankan dan juga kursus-kursus sains sukan yang ditawarkan diperingkat universiti. Sehingga kini, telah ramai graduan dalam bidang berkenaan yang mendalami ilmu sains sukan serta ada juga diantara mereka yang telah pun diserap kedalam badan-badan sukan di negara kita seperti MSN, ISN, sekolah sukan dan sebagainya. Mereka inilah yang akan membantu meningkatkan pencapaian sukan di negara kita satu masa kelak.

Dari sudut yang lain pula, perlantikan atau tangggungjawab yang berkaitan dengan apa sahaja program sukan haruslah diberikan kepada mereka yang benar-benar mempunyai latar belakang sukan dan tidak seharusnya dipolitikkan dengan sewenang-wenangnya oleh pihak yang berkepentingan yang mana ianya akan merosakkan organisasi itu sendiri. Akhibat daripada wujudnya simptom-simptom kepentingan politik inilah yang telah menjatuhkan martabat sukan di negara kita dan nyata sekali kita seolah-olah lupa bahawa pembangunan sukan pada dasarnya adalah demi mempertingkatkan jati negara seterusnya bagi mengelak daripada kita terus jauh tercicir ke belakang dalam arena sukan satu masa nanti.



Rujukan

1. Talent identification and fitness testing. (1998). Kuala Lumpur: Institusi Sukan Negara, Majlis Sukan Negara.

2. Hoare. D. (2000). Talent identification, selection and development plan. Diperolehi 29 March 2006 dari http://www.sasc.org.za/ ClientFiles/SISA% 20generic.doc

4. Nota-nota kuliah Identifikasi Bakat.

No comments:

Powered By Blogger