Dreamstime

Royalty Free Images

Sunday 25 September 2011

SAMPAI SATU PERINGKAT...



Nukilan yang penulis cuba sampaikan kali ini adalah berkaitan manusia yang sering kali menjadi bongkak samada secara sedar, tanpa sedar atau buat-buat tidak sedar. Kita kadang-kadang berada dalam situasi bercelaru minda apabila memikirkan mengapa manusia begitu mudah menggadaikan identiti diri mereka akhibat terpengaruh dengan fahaman dari barat. Apa yang tidak kenanya dengan agama, budaya dan bahasa kita sehingga kita sanggup mengagungkan budaya dari barat itu?

Masa kecil dahulu kita diajar untuk berpakaian sopan dan menutup aurat kerana ia sebahagian daripada tuntutan dalam agama. Tapi kini masyarakat seolah-olah megah dengan pakaian moden yang rata-ratanya jauh menyimpang daripada tuntutan syara'.

Kita diajar Bahasa Ibunda kita dengan baik tetapi kini kita berlagak apabila boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris sehinggakan dalam kehidupan seharian, kita merasakan Bahasa Inggeris merupakan satu bahasa yang menunjukkan kita ni 'educated' kononnya.

Hingga ke satu peringkat kita lupa jasa ibu bapa, jasa guru dan jasa mereka yang pernah membantu kita di dalam menempuhi hidup sebagai manusia. Apabila kita berjaya maka dengan bangganya kita menyebut 'inilah usaha gigihku selama ini'. Lenyap terus kata-kata berupa ucapan terima kasih kepada mereka yang menabur ilmu kepada kita. Ingatlah bahawa sekecil-kecil ilmu itu sekiranya ia berkat maka akan bergunalah ilmu itu sepanjang hayat manakala sebesar-besar ilmu itu sekiranya jauh daripada keberkatan maka tidak sedikit pun berguna ilmu itu.

Hingga ke satu tahap, kita sangat berbangga kerana berjaya melangkah ke menara gading untuk menyambung pelajaran. Sangat mengecewakan apabila di sana kita tidak menjadi manusia yang baik kerana bergelumang dengan pelbagai perkara-perkara bodoh yang langsung tidak memberi apa-apa kebaikan kepada kita. Manusia berpelajaran dan memiliki minda yang bijak dalam pelajaran tidak menjamin mereka adalah manusia terbaik.

Sebenarnya hanya satu perkara sahaja yang perlu dilakukan oleh manusia yang bergelar muslimin dan muslimat untuk mengubah dunia ini menjadi unggul dalam semua aspek. Apakah perkara tersebut? Taatilah Perintah Allah Dengan Sebenar-benarnya...

No comments:

Powered By Blogger