Dreamstime

Royalty Free Images

Friday 4 November 2011

BANGSA KITA MEMANG GILA NAK JADI ARTIS!



Daripada usia kanak-kanak sehingga kepada golongan tua bangka semuanya dah jadi gila. Gila apa??? Gila nak jadi artis! Gila nk jadi glamour! Kini wujud pula satu lagi lembaran baru dalam dunia pencarian artis...cuma yang bezanya, 'target market' terbaru disasarkan kepada golongan yang buruk rupa paras, berkulit gelap, berbadan gempal dan pelbagai jenis yang buruk-buruk lagi. 'Vokal Bukan Sekadar Rupa' terus menjadi satu kegilaan baru. Gelombang gila glamour ini bakal meruntuhkan identiti masyarakat kita. Sangat menghairankan kenapa masyarakat kita semakin taksub dengan rancangan realiti hiburan yang terang-terangan tidak melambangkan kehidupan sebagai bangsa melayu dan umat Islam sebenar.

Pentas 'Kilauan Emas' yang mensasarkan golongan tua bangka juga begitu digilai oleh masyarakat kita. Istilah 'rumah kata pergi kubur kata mari' seperti tidak sedikit pun dipedulikan. Apa yang penting hanya hiburan dunia semata-mata. Pasti ramai yang akan marah dengan artikel penulis kali ini. Realitinya memang penulis 100% anti dengan rancangan realiti hiburan tanah air. Kenapa? Kerana ia tidak sedikit pun memberi faedah kepada orang ramai tetapi hanya menguntungkan pihak-pihak tertentu sahaja. Lebih parah lagi, rancangan tersebut begitu banyak menyimpang daripada agama dan budaya masyarakat kita. Cuba kita bayangkan, seorang anak perempuan yang terkinja-kinja menyanyi dan menari di atas pentas tanpa menutup aurat sedangkan ibu dan ayah di bawah pentas dengan imej berkopiah dan bertudung litup sanggup melihat anak mereka dipertontonkan kepada orang ramai. Inilah yang dikatakan golongan manusia yang jahil!

Bagaimana pula dengan mereka yang menyokong rancangan tersebut? Pada pandangan penulis, mereka pun turut sama jahil! Penulis sanggup menerima cemuhan daripada sesiapa sahaja diatas penyataan ini kerana sejak penularan rancangan realiti hiburan, masyarakat kita semakin bebal dan ada yang sangat fanatik terhadap rancangan tersebut bahkan ada yang sanggup memuja artis kesayangan mereka lebih daripada segala-galanya.

Pada perkiraan penulis, pendekatan masyarakat barat melalui rancangan 'sial' tersebut telah berjaya mempengaruhi masyarakat Islam di seluruh dunia. Akhirnya, yang bodohnya kita! Yang bangangnya kita! Kerana mencedok 100% rancangan dari barat untuk merosakkan pemikiran anak bangsa kita secara halus. Fikir-fikirkanlah...  

No comments:

Powered By Blogger