Dreamstime

Royalty Free Images

Thursday 19 January 2012

BENARKAH SENATOR EZAM 'SPY' PKR?



Terkedu seketika penulis bilamana seorang sahabat penulis menyatakan bahawa penyertaan Ezam Mohd Nor ke dalam UMNO hanyalah sebagai 'SPY' atau pengintip kepada Anwar Ibrahim. Penulis berkali-kali bertanya apakah buktinya sehinggalah beliau menerangkan satu-persatu yang bagi penulis ada kemungkinan benarnya. Umum mengetahui bahawa Ezam merupakan salah seorang yang sangat lantang memperjuangkan agenda reformasi bagi mempertahankan Anwar Ibrahim di zaman gegak-gempita era reformasi tidak lama dahulu. Sehinggakan Ezam disumbat ke dalam ISA gara-gara begitu komited dengan perjuangannya. Siapa tidak kenal Ezam pada ketika itu yang mana segala percakapan, lenggokan serta perlakuannya mirip Anwar Ibrahim.

Setelah sekian lama menyepi dan dikatakan mempunyai krisis dalam PKR, beliau tiba-tiba tampil menyatakan penyertaannya dalam UMNO kerana telah hilang keyakinan terhadap Anwar Ibrahim. Cemuhan dan kejian tidak henti-henti dilemparkan kepada beliau. Lebih teruk lagi beliau digelar sebagai makhluk sesumpah kerana pernah satu masa dulu dengan begitu angkuhnya bersumpah akan terus berjuang bersama-sama Anwar Ibrahim walau apa pun terjadi.

Namun setelah menyertai UMNO, perwatakan Ezam mula berubah. Media sering kali menonjolkan watak baru beliau iaitu sebagai musuh No 1 kepada Anwar Ibrahim. Penulis merasakan BN mengambil peluang untuk mencari keuntungan politik melalui apa sahaja luahan kebencian Ezam terhadap PKR terutamanya Anwar Ibrahim. Habuan sangat besar kerana hasil daripada kemasukan Ezam ke dalam UMNO, beliau dilantik sebagai senator.

Persoalannya, benarkah Ezam benar-benar ikhlas menyertai UMNO? Persoalan lain juga mulai bermain dibenak penulis mengapa Anwar Ibrahim tidak pernah menjawab setiap tuduhan yang dilemparkan oleh Ezam? Malah pemimpin-pemimpin PKR yang lain juga tidak banyak memberi reaksi terhadap kenyataan yang dikeluarkan oleh beliau. Mungkinkah ada suatu perancangan atau agenda tersembunyi diantara Ezam dan Anwar Ibrahim?

Penulis sangat optimis diatas perlantikan Ezam sebagai senator. Banyak juga suara-suara didalam BN yang tidak berpuas hati dengan tindakan pucuk pimpinan tertinggi BN melantik mantan 'orang kuat'  Anwar Ibrahim. Bagi penulis pula, perlantikan Ezam senator dilihat suatu tindakan yang kurang tepat tanpa kajian yang menyeluruh.

Sumber-sumber yang boleh dipercayai menyatakan bahawa kemasukan Ezam ke dalam UMNO dan BN akan memberikan keuntungan yang sangat besar kepada PKR. Kenapa? Kerana kemungkinan pertalian atau perhubungan diantara Ezam dan PKR akan dilakukan secara tersembunyi tanpa dapat dikesan.

Jika diteliti berkaitan skandal NFC, dari manakah maklumat mengenai NFC dapat diperolehi? Sedangkan yang membuat pendedahan adalah YB Zuraidah dari PKR. Mungkinkah ada orang dalam yang menyampaikan maklumat kepada Zuraidah? Skandal NFC telah menjadi isu yang sangat kontroversi kerana melibatkan orang kesayangan Perdana Menteri iaitu Dato’ Seri Shahrizat Jalil. Dengan terdedahnya isu ini, kelibat omongan Ezam tidak pula kedengaran. Bukankah Ezam merupakan pejuang anti rasuah dan penyelewengan yang sangat lantang satu masa dulu? Inilah yang menjadi tanda tanya penulis hingga ke hari ini. Mungkinkah Ezam yang bertindak sebagai orang perantaraan bagi membongkarkan segala kepincangan yang wujud di dalam BN. Jika benar, maka BN perlu melakukan sesuatu kerana dikhuatiri sebelum PR13, banyak lagi pendedahan 'penyelewengan jerung' akan terbongkar.

Bagi penulis sebagai kesimpulannya, tidak menjadi kesalahan sekiranya pendedahan yang dilakukan adalah demi untuk memastikan bahawa semua pelaku yang terlibat didalam kancah penyelwengan yang jijik akan terus didedahkan kepada umum supaya masyarakat dapat membuka mata, menilai dan mengetahui setiap kebobrokan serta ketirisan yang berlaku dalam pengurusan negara kita.  

No comments:

Powered By Blogger