Siapakah
atlet kurang upaya?
-
Atlet yang
mempunyai ketidaksempurnaan fizikal atau mental yang menghadkan satu
atau lebih
dalam menjalankan aktiviti-aktiviti kehidupan sehariannya.
-
Aktiviti-aktiviti
harian seperti : menjaga diri sendiri, berjalan, melihat, mendengar,
bercakap,
bernafas, belajar dan bekerja.
Perkembangan
golongan kurang upaya dan sukan
Hak / Undang-undang :
-
Sebelum 1970an,
golongan ini kurang diberi perhatian.
-
Akta pemulihan
1973 dan akta pendidikan untuk orang cacat 1975 digubal di A.S
untuk beri
perhatian kepada golongan ini.
-
1980an ibubapa
bertanggungjawab untuk memastikan anak-anak kurang upaya diberi
pendidikan dan
latihan pemulihan.
-
1990an Americans
With Disabilities Act (ADA) dan Individuals With Disabilities Act
(IDEA)
digubal untuk iktiraf dan beri hak tertentu kepada golongan ini.
Sukan :
-
Sukan untuk
golongan ini berkembang di bawah pendidikan jasmani setelah akta
1975
diwujudkan.
-
Tujuan utama
untuk tingkatkan perkembangan kendalian motor dan keupayaan
kanak-kanak untuk
kegiatan, hidup yang produktif, berdikari, pergerakan fizikal dan
keseronokan.
Pendidikan
jasmani untuk golongan kurang upaya
-
Mengajar
kemahiran motor untuk rekreasi dan kehidupan.
-
Mengajar gunakan
kemahiran motor untuk hidup dalam masyarakat.
-
Mengajar asas kemahiran
motor, cth : berjalan.
-
Tingkatkan
perkembangan keperluan fizikal dan kecergasan motor bagi pergerakan
asas
seperti memakai pakaian dan menuap makanan.
Mengapa
golongan kurang upaya meningkat?
-
Turunnya kadar
kematian bayi yang dilahir pramatang.
-
Turunnya kadar
kematian bagi yang dilahirkan cacat.
-
Peningkatan
teknologi perubatan yang menyelamatkan nyawa mangsa kemalangan.
-
Peperangan,
periuk api.
-
Penyakit kronik
cth : menigthis, diabetis.
-
Undang-undang
yang melindungi golongan ini.
Golongan
kurang upaya di Malaysia
-
Sehingga kini
tiada akta khusus untuk golongan ini di bawah tanggungjawab Jabatan
Kebajikan
Masyarakat atau NGO.
-
Pada tahun 1960
sekolah khas yang pertama dibina untuk golongan buta iaitu
Sekolah Queen
Elezabeth.
-
Pada tahun
1970an kelas khas diwujudkan di sekolah-sekolah untuk golongan pekak,
bisu dan
buta.
-
Pada tahun 1989,
sekolah khas bermula untuk pelajar bermasalah pembelajaran cth:
hyper(terlalu
aktif) , down(mental rendah) , autisme(tidak boleh fokus) dan slow
learner(lembam).
-
Penerimaan
pelajar bermasalah terhad kepada yang boleh diajar dan dilatih.
-
Pertengahan
tahun 1980an, Tas Putra di Ampang diwujudkan bagi meningkatkan
pengambilan
pelajar kurang upaya.
-
Awal tahun
1990an, UKM telah menawarkan kursus pendidikan khas.
-
Aktiviti fizikal
idak formal dan tiada sukatan khas pendidikan jasmani untuk golongan
ini.
-
Pada tahun 1989, guru terlatih pendidikan khas mula
dihasilkan dari Maktab
Perguruan.
-
Pada tahun 1989, sukan kurang upaya dikalangan
pelajar-pelajar sekolah khas di
bawah unit pendidikan khas Kementerian
Pendidikan. Antara sukan yang
dipertandingkan adalah seperti sukan bola sepak, olahraga dan badminton.
-
Penyertaan atlet
di paralimpik bermula dengan Persatuan Orang Cacat dan tajaan.
-
Pada tahun
1980an, MPM di bawah MOM mula mengawasi atlet kurang upaya.
-
Penyertaan atlet
kurang upaya di sukan Paralimpik meningkat dan mula diberi
perhatian pada tahun
1990an.
No comments:
Post a Comment