Dreamstime

Royalty Free Images

Thursday 11 July 2013

SENTIASA MEMBANDING DENGAN YANG BAWAH

1. Jika kita mempunyai rumah, bersyukurlah kerana masih ramai yang hidup susah tanpa rumah dan merempat sana-sini.

2. Jika kita mempunyai kereta, bersyukurlah kerana ada diantara mereka yang hanya mempunyai motosikal/basikal untuk menghantar anak ke sekolah setiap hari.

3. Jika kita makan nasi berlaukkan telur masin, bersyukurlah kerana ada diantara mereka yang tidak makan beberapa hari dek kerana terlalu daif.

4. Jika kita hanya mampu membeli sepasang baju raya, bersyukurlah kerana ada diantara mereka yang tidak pernah menikmati kopiah baru apatah lagi baju baru.

5. Jika kita mempunyai gaji yang kecil, bersyukurlah kerana ada diantara mereka yang terpaksa mengutip tin dan menjualnya setiap hari demi untuk mendapatkan wang seringgit.

6. Jika kita mempunyai penglihatn yang sedikit kabur, bersyukurlah kerana ada diantara mereka yang buta dan tidak mampu melihat dunia hingga ke akhir hayat mereka.

Perumpaan/perbandingan yang penulis cuba sampaikan adalah untuk tujuan muhasabah diri dan untuk renungan sahabat-sahabat sekalian. Kadang-kadang kita merasakan kita kurang tetapi ketahuilah bahawa ada manusia yang lebih kurang daripada kita. Sesungguhnya syukur itu nikmat. Dengan bersyukur, hati kita menjadi tenang kerana Allah akan sentiasa merahmati mereka yang sentiasa bersyukur.

No comments:

Powered By Blogger